Moravskoslezská metropole dlouhodobě podporuje takzvané odborné pozice v základních školách, zejména tedy školní psychology nebo sociální a speciální pedagogy. Dotace, která ročně čítá zhruba 15 milionů korun, se městu vyplácí. Odborníci pozitivně ovlivňují záškoláctví i počet dětí, které nejsou schopny dokončit základní vzdělání.
Město odborné pozice nejprve od roku 2016 podporovalo díky evropským penězům. Jakmile tyto projekty skončily, rozhodlo se v podpoře pokračovat z vlastních prostředků. Stát tyto pozice dlouhodobě nefinancuje, což pak znesnadňuje i shánění odborníků, kteří by je obsadili, míní náměstkyně primátora pro školství Andrea Hoffmannová (Piráti).
„Máme tady spoustu psychických problémů dětí, potřebujeme řešit prevenci, jak sociálně-patologických jevů, tak psychického zdraví dětí, agresivitu, šikanu a další věci," upozornila Hoffmanová. Sociální nebo speciální pedagogové, psychologové a školní asistenti podle náměstkyně významně zlepšují celkové klima školního prostředí, prospěch i chování žáků. Zároveň snižují počet předčasných ukončení školní docházky.
Školám, které mají o pozice zájem, město ve spolupráci s obvody dokrývá chybějící peníze na tyto odborníky, na které školy finance získávají prostřednictvím různých projektů a programů. „Ostrava je jediným městem v České republice, které tyto pozice doplácí. Naším cílem je nadále zajistit a udržet odborné pozice tak, aby školy disponovaly koncepčními nástroji k zajištění inkluzivního vzdělávání," uvedla Hoffmannová.
Bez podpory města by údajně ve školách nefungovala více než polovina současných psychologů. Těch je nyní 28 a 15 z nich hradí město, v krajské metropoli působí i 49 speciálních a 15 sociálních pedagogů.
„Dokud nedojde k úpravě legislativy, jsou projektové financování a externí zdroje pro samotnou existenci těchto pozic nezbytné. Odborní pracovníci škol řeší příčiny slabého prospěchu, pomáhají uspokojovat speciální výchovné a vzdělávací potřeby žáků, pomáhají řešit jejich osobní a rodinné vztahové problémy, pracují s žáky i rodinami v oblasti předcházení záškoláctví. Své služby nabízí jak žákům, tak rodičům a jiným zákonným zástupcům žáků, stejně jako učitelům školy," shrnula Hoffmanová.
Základních škol je ve městě 55. Školní psycholog Petr Krol působí v Základní škole a mateřské škole Ostrava-Dubina. Podle Krola problémů dětí přibývá. Zatímco v mateřských školách a nižších třídách základních škol řeší spíše s rodiči výchovný styl a vedení dítěte, u dětí na druhém stupni je to řada problémů. Často jde o úzkosti, strachy, sebepoškozování, deprese či poruchy příjmu potravy.
Školní psychologové jsou podle něj přínosem pro jakoukoliv školu, protože všude jsou nějaké situace k řešení. Krol se domnívá, že nesystémové financování odrazuje některé zájemce o takové pozice. „Pro některé je to velkým limitem z různých důvodů. Máte smlouvu na dobu určitou, tedy na dobu toho financování, a spousta kolegů potřebuje platit hypotéky, živit děti a z tohoto úhlu pohledu to může být i důvod k odchodu a nalezení jiné práce," uvedl psycholog.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.