Počasí dnes-1,8 °C, zítra0 °C
Pátek 21. února 2025  |  Svátek má Lenka
Bez reklam

Podpora odborných pracovníků se v Ostravě vyplácí. Záškoláků je méně, více dětí dokončí základní vzdělání

Autoři | Foto Pixabay.com

Moravskoslezská metropole dlouhodobě podporuje takzvané odborné pozice v základních školách, zejména tedy školní psychology nebo sociální a speciální pedagogy. Dotace, která ročně čítá zhruba 15 milionů korun, se městu vyplácí. Odborníci pozitivně ovlivňují záškoláctví i počet dětí, které nejsou schopny dokončit základní vzdělání.

Méně záškoláků a zdravější školní klima

Město odborné pozice nejprve od roku 2016 podporovalo díky evropským penězům. Jakmile tyto projekty skončily, rozhodlo se v podpoře pokračovat z vlastních prostředků. Stát tyto pozice dlouhodobě nefinancuje, což pak znesnadňuje i shánění odborníků, kteří by je obsadili, míní náměstkyně primátora pro školství Andrea Hoffmannová (Piráti). 

„Máme tady spoustu psychických problémů dětí, potřebujeme řešit prevenci, jak sociálně-patologických jevů, tak psychického zdraví dětí, agresivitu, šikanu a další věci," upozornila Hoffmanová. Sociální nebo speciální pedagogové, psychologové a školní asistenti podle náměstkyně významně zlepšují celkové klima školního prostředí, prospěch i chování žáků. Zároveň snižují počet předčasných ukončení školní docházky.

Co dělá školní psycholog? 

- Řeší psychosomatické problémy, které souvisí se školní docházkou, pomáhá dětem zvládat úzkosti, depresivní stavy a další psychické potíže, mezi kterými se objevuje i závažný trend sebepoškozování.

- Podporuje žáky, kteří se potýkají s poruchou autistického spektra, ADHD nebo třeba ADD. Dětem s poruchami chování pomáhá se začleněním do třídního kolektivu.

Ostrava jako jediná na odborníky přispívá

Školám, které mají o pozice zájem, město ve spolupráci s obvody dokrývá chybějící peníze na tyto odborníky, na které školy finance získávají prostřednictvím různých projektů a programů. „Ostrava je jediným městem v České republice, které tyto pozice doplácí. Naším cílem je nadále zajistit a udržet odborné pozice tak, aby školy disponovaly koncepčními nástroji k zajištění inkluzivního vzdělávání," uvedla Hoffmannová.

Bez podpory města by údajně ve školách nefungovala více než polovina současných psychologů. Těch je nyní 28 a 15 z nich hradí město, v krajské metropoli působí i 49 speciálních a 15 sociálních pedagogů.

Pomáhají dětem, rodičům i učitelům

„Dokud nedojde k úpravě legislativy, jsou projektové financování a externí zdroje pro samotnou existenci těchto pozic nezbytné. Odborní pracovníci škol řeší příčiny slabého prospěchu, pomáhají uspokojovat speciální výchovné a vzdělávací potřeby žáků, pomáhají řešit jejich osobní a rodinné vztahové problémy, pracují s žáky i rodinami v oblasti předcházení záškoláctví. Své služby nabízí jak žákům, tak rodičům a jiným zákonným zástupcům žáků, stejně jako učitelům školy," shrnula Hoffmanová.

Co dělá sociální pedagog?

- Ve školním prostředí zajišťuje komplexní podporu žákům, jejich rodinám i pedagogům. Zaměřuje se na prevenci školního neúspěchu, záškoláctví, řešení krizových situací a posilování sociální soudržnosti ve třídních kolektivech.

- Sami sociální pedagogové uvádějí, že poslední dobou se u školních dětí setkávají se zhoršováním mezilidských vztahů, což negativně ovlivňují rovněž sociální sítě. Objevuje se také vyšší míra vzteku, někdy přerůstajícího do agresivního chování. Problém představuje rovněž zneužívání návykových látek (cigarety, kratom, vapování), dále pak záškoláctví a celkový nezájem o školu.

- V případě dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí spolupracuje s neziskovými a charitativními organizacemi. Řeší spory a poskytuje krizovou intervenci. 

- Sociální pedagog úzce spolupracuje s rodiči, pedagogy a odborníky, ale rovněž jednotlivými institucemi typu OSPOD, Policie ČR a dalšími.

Přínos pro jakoukoliv školu

Základních škol je ve městě 55. Školní psycholog Petr Krol působí v Základní škole a mateřské škole Ostrava-Dubina. Podle Krola problémů dětí přibývá. Zatímco v mateřských školách a nižších třídách základních škol řeší spíše s rodiči výchovný styl a vedení dítěte, u dětí na druhém stupni je to řada problémů. Často jde o úzkosti, strachy, sebepoškozování, deprese či poruchy příjmu potravy.

Školní psychologové jsou podle něj přínosem pro jakoukoliv školu, protože všude jsou nějaké situace k řešení. Krol se domnívá, že nesystémové financování odrazuje některé zájemce o takové pozice. „Pro některé je to velkým limitem z různých důvodů. Máte smlouvu na dobu určitou, tedy na dobu toho financování, a spousta kolegů potřebuje platit hypotéky, živit děti a z tohoto úhlu pohledu to může být i důvod k odchodu a nalezení jiné práce," uvedl psycholog.

Ohodnoť článek

Štítky Ostrava, vzdělání, školství, základní škola, školní psycholog, speciální pedagog

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Podpora odborných pracovníků se v Ostravě vyplácí. Záškoláků je méně, více dětí dokončí základní vzdělání  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Ostravská Drbna - zprávy z Ostravy a Moravskoslezského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.