Dnes, 11:30
Správa železnic (SŽ) připravuje rozsáhlou opravu jediné funkční úzkorozchodné trati v Česku spojující Třemešnou ve Slezsku a Osoblaha na Bruntálsku. Na dvacetikilometrovém úseku proto bude od 8. září do 7. listopadu zastaven provoz.
Náklady na práce se pohybují okolo 52 milionů korun, řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. „Provedeme opravy mostních objektů a propustků a výměnu kolejového roštu v celkové délce přibližně 1,2 kilometru," řekl. V tomto úseku SŽ dá nainstalovat i bezstykové koleje, tedy koleje, které jsou spojovány svařováním, což umožňuje hladší jízdu.
Místo dřevěných pražců se použijí nově pražce betonové, což bude podle Gavendy v případě úzkorozchodné trati poprvé v Česku. „Pokud se na tomto zkušebním úseku v praxi tyto pražce osvědčí, bude možné výhledově uvažovat o využití i jinde na úzkorozchodné trati. Kromě toho nyní na trati proběhnou lokální výměny dřevěných pražců," dodal.
Na trati se podle něj také částečně vymění kolejové lože, což je vrchní vrstva kolejiště, na níž koleje leží. „V celém úseku provedeme úpravu geometrické polohy koleje. Z dalších prací půjde například i o odvodnění trati, rozšíření tělesa dráhy, čištění skalních svahů od zvětralé horniny a rovněž opravy vybraných přejezdových konstrukcí," uvedl mluvčí.
Úzkokolejná dráha v Osoblažském výběžku zvaná Osoblažka je technickou památkou i turistickým lákadlem. Má atypický rozchod 760 milimetrů a pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898. Vyznačuje se i klikatostí - na 20 kilometrech je 102 oblouků a je na ní i nejmenší oblouk v síti Správy železnic, který má poloměr pouhých 75 metrů. Jde o jedinou úzkorozchodnou trať v Česku, na které je zajišťován pravidelný provoz.
Vlakové spoje zajišťují České dráhy. To se ale od prosince změní. Železniční dopravu na Osoblažsku bude příštích deset let zajišťovat obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, kterou založily obce podél historické úzkokolejné trati. Jejím hlavním cílem je rozvoj cestovního ruchu v regionu Osoblažska, provozování drážní dopravy na této unikátní trati, zachování a obnova historických nádražních budov a infrastruktury podél trati. Společnost vlastní většinu nádražních budov podél trati, s výjimkou nádraží Třemešná ve Slezsku, a aktivně se podílí na jejich rekonstrukci.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám