Na Masarykově gymnáziu v Příboře na Novojičínsku proběhl v pátek unikátní experiment. Před maturitní komisi se místo běžného studenta postavila umělá inteligence. Organizátory zajímalo, jak se takzvaný AI maturant popere se zkouškou z fyziky, dějepisu a českého jazyka. Výsledkem si prý až do poslední chvíle nebyli jistí.
Přípravy experimentu začaly zhruba v půlce března. „Je to trochu bláznivý nápad, ale mně se líbil. Jsem zastáncem myšlenky, že AI má ve výuce své místo, že před její existencí nemůžeme zavírat oči,“ uvedl ředitel Masarykova gymnázia Příbor Pavel Kerekeš.
Vedení školy uvedlo, že jsou pravděpodobně první školou v Česku, která se k tomuto experimentu odhodlala. S nápadem přišel absolvent gymnázia a současný odborník na umělou inteligenci Denis Valášek. „Na škole jsme měli pro učitele několik přednášek na téma AI a mne napadlo, že bychom vyzkoušeli, jak si při své současné úrovni poradí umělá inteligence s maturitní zkouškou. Na programu jsem pracoval asi třicet hodin, třetinu z toho zabrala jen optimalizace vkládání otázek,“ vysvětlil Valášek.
„Umělá inteligence si poprvé vyzkoušela obstát před zkouškou z dospělosti a odmaturovat z českého jazyka, fyziky a dějepisu. Tuto unikátní maturitu jsme zrealizovali ve zcela totožných podmínkách, které byly včera u skutečné maturity. Stejná místnost, maturitní komise, předseda a místopředseda, dva zkoušející a nervozita, která by se dala krájet,“ popsal průběh experimentu učitel Petr Caloň, který se podílel na přípravách.
Umělou inteligenci čekaly stejné podmínky jako běžné studenty, kterým na škole maturity skončily o den dříve. „Tedy klasická komise, dva zkoušející, zadání, pracovní list, tedy všechno standardně. Jedná se o ústní zkoušku, takže inteligence dostávala hlasové dotazy jako každý běžný student. Po jejich přepisu do rozhraní programu na ně ústně odpovídala. Zkouška probíhala jako dialog, kdy se zkoušející ptali na doplňující otázky,“ doplnil Caloň.
Výběr maturitních předmětů nebyl až tak složitý. „Vybrali jsme tři předměty, češtinu, fyziku a dějepis, aby to bylo pestré, tedy jeden humanitní předmět, jeden technický a český jazyk jako povinný. Angličtinu jsme vyloučili, protože je to prakticky rodný jazyk umělé inteligence a nedávalo by to úplně smysl,“ dodal zkoušející z dějepisu Caloň.
Tazatele před začátkem experimentu čekalo školení, jak správně pokládat otázky tak, aby na ně AI mohla odpovědět. Model totiž odpovědi nehledá na internetu. „Dá se říct, že je to zabalený program, jenž pracuje s informacemi, které už v sobě má,“ přiblížil Valášek. I on byl zvědavý, jak celý pokus dopadne.
Jako první byla na řadě zkouška z dějepisu. Otázka se týkala poválečného dění v Československu. Umělá inteligence zdatně odpovídala i na doplňující dotazy, zaškobrtla pouze při analýze dobového dokumentu. Dětský dopis napsaný v souvislosti s procesem s Miladou Horákovou nedokázala k události přiřadit ani po dotazu na datum uvedené v záhlaví. Podle Caloně šlo o dobrý výkon, běžný student by dostal jedničku.
V češtině se AI maturant potrápil s básníkem Jiřím Wolkerem a jeho sbírkou Těžká hodina. Na dotaz, co měl Wolker společného s městem Příbor, začala inteligence fabulovat. „Jiří Wolker strávil čas dětství ve městě Příboře,“ odpovídal nepravdivě hlas z počítače, přidal dokonce i smyšlenou adresu, kde měl literát bydlet. Analýza poetických textů sice nebyla nejsilnější stránkou celé zkoušky, ale i tak si umělá inteligence vysloužila chvalitebné hodnocení.
Maturita z fyziky se ovšem inteligenci nebývale povedla. Zkoušející byli nadšení, když hravě zvládla i náročnou hypotetickou otázkou, co by se stalo, kdyby se změnila viskozita vody. „Běžný student by zřejmě na tolik dopadů této změny nepřišel, vadilo snad jen, že AI popisovala pouze negativní dopady a nepřišla s žádnou pozitivní možností,“ řekl zkoušející Kerekeš.
Svůj celkový výkon nakonec ohodnotila i sama inteligence. „Jakožto jazykový model nemám osobní zkušenosti s maturitou, ani s pocity, které by ji doprovázely. Mohu ale říct, že během naší simulace maturity z fyziky bylo pro mne složité si uvědomit všechny aspekty otázek a propojit znalosti z různých oblastí mechaniky kapalin a plynů. Například propojení Archimédova zákona s hustotou materiálu a vztlakovou silou vyžadovalo komplexní pochopení dané problematiky,“ uvedl AI maturant.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.