Při budování plánované meziměstské tramvajové trati spojující Ostravu a Karvinou využije Moravskoslezský kraj důlní vlečky. Se společností PKP Cargo International, které rozsáhlá vlečková síť v Ostravsko-karvinském revíru patří, podepsal kraj memorandum o spolupráci při transformaci území po ukončení těžby a využití vleček. Mluvčí skupiny PKP Cargo International Lukáš Kresač to dnes sdělil v tiskové zprávě.
Zamýšlená tramvajová trať má vést z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné. Kraj si od jejího vybudování slibuje zlepšení dopravní dostupnosti, pozitivní dopady na životní prostředí v regionu, ale také zvýšení atraktivity pohornické krajiny pro veřejnost a investory. Možné uskutečnění projektu už potvrdila studie proveditelnosti. Zvažuje se i napojení z Orlové na Havířov.
Tento záměr je součástí širší strategie transformace regionu po útlumu těžby a navazuje na historické trasy tramvajového a vlakového spojení, jež zaniklo vlivem těžby během minulého století. Moravskoslezský kraj vnímá toto téma jako příležitost ke zvýšení atraktivity území, přilákání klíčových investorů, využití důlních brownfieldů a posílení ekologické veřejné dopravy v ostravsko-karvinské aglomeraci," uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana Radek Podstawka (ANO).
Vlečková síť bývalých dolů se využívá zejména pro zajištění dopravních potřeb těžební společnosti OKD. „Postupné ukončování hlubinného dobývání generuje změny ve způsobu a účelu využívání některých částí vlečkové sítě," uvedl Kresač.
Předseda představenstva PKP Cargo International Lukasz Grzeslo uvedl, že využití části její vlečkové sítě pro vybudování nového tramvajového spojení vnímá firma jako další smysluplný krok v transformaci regionu.
„Vlečky ostravsko-karvinského regionu mají za sebou velmi bohatou historii. Společně s útlumem těžby uhlí jejich význam logicky klesá. Proto společně s Moravskoslezským krajem, obcemi nebo MSID (krajská organizace Moravskoslezské Investice a Development) hledáme možnosti pro jejich další využití do budoucna, jak pro další podnikání, osobní dopravu nebo volnočasové aktivity obyvatel regionu," uvedl Grzeslo. Příkladem podle něj mohou být výletní vlaky, které po uhelných vlečkách už několik let jezdí, nebo plánované využití pozemků pro vybudování cyklostezek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.