Papírovým pokutám v ostravské veřejné dopravě nadobro odzvonilo. Revizoři nově nebudou černým pasažérům vypisovat pokuty ručně, ale však vyřeší elektronickou dohodou. Tuto alternativu svým zaměstnancům ostravský dopravní podnik přinesl jako první v republice. Elektronickou dohodu revizoři s neplatičem uzavřou pomocí stejného zařízení, jakým momentálně kontrolují cestujícím jízdenky.
Místo vypisování pokut na papír zavádí Dopravní podnik Ostrava (DPO) elektronické dohody. Kontroly by díky tomu měly být rychlejší. Revizoři tak prověří zhruba o dvacet procent více spojů než doposud, míní generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
„Prakticky to probíhá tak, že přepravní kontrola, revizor, pakliže se nedomluví s cestujícím bez platného jízdního dokladu na zaplacení na místě, tak velmi rychlým způsobem a tím, že naskenuje občanský průkaz, tak se automaticky založí dohoda. Prstem se podepíše na displeji souhlas s udělením pokuty a bude k dispozici elektronicky na našich webových stránkách, kde je potom možné stáhnout tu dohodu elektronicky včetně způsobu, jak ji následně uhradit. Takže všechno probíhá bezpapírově," vysvětlil Morys.
Pokud u sebe černý pasažér nemá pas ani občanský průkaz, po jeho totožnosti bude pátrat policie. Takových případů je ale podle ředitele minimum. Elektronizace pokut by měla ulevit cestujícím a snížit administrativní zátěž dopravního podniku.
„Člověka, který jede bez platného jízdního dokladu, žádným zásadním způsobem neponižuje a celý ten proces je rychlý, bezkontaktní. Taky to uvolňuje kapacity naší přepravní kontroly, takže je díky tomu mnohem méně administrativně zatížena následným zpracováním papírových dohod, které se sepisovaly doposud, a získá kapacitu k tomu, aby kontrolovala více spojů," řekl ředitel.
Kontrol ve veřejné dopravě přibude, slíbil Morys. Revizoři nyní budou v každém dvacátém spojí, zkontrolují tak až 100 tisíc sporů ročně. Častější kontroly by měly zvýšit bezpečí a komfort cestujících. Revizoři si na černé pasažéry posvítí především o víkendech a ve večerních hodinách, tehdy jich podle dat DPO jezdí nejvíce. Pokud cestující zaplatí pokutu na místě, stojí ho to 1000 korun, jinak z kapsy vydá 1500.
Nová zařízení vyšla na statisíce korun. Podle Moryse je ale podnik stejně musel obnovit, technologie byla zastaralá. „Takže jsme pořídili nové přístroje, kde se nám podařilo všechny technologické potřeby integrovat do jednoho zařízení, což zjednodušuje celý proces, ať už kontroly, placení, skenování. To všechno umí dneska jeden přístroj," řekl ředitel.
Přepravní kontrolu tvoří nejen revizoři, ale také asistenti přepravy. Ti řeší především bezpečí a pořádek ve vozidlech. Pomáhají cestujícím, ale neudělují pokuty.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám