Dnes, 16:00
Ostravské tramvaje budou zase o něco bezpečnější. Dopravní podnik Ostrava rozšíří antikolizní systém, který už se osvědčil u 39 vozidel Stadler, také na všechny tramvaje typu Škoda 39T. Novou technologií tak bude vybaveno dohromady 77 vozů, což je téměř 40 procent tramvajového parku v Ostravě.
Zakázku za téměř 37 milionů korun zajistí společnost BOSCH Engineering GmbH. První dvě tramvaje dostanou systém už letos na podzim a projdou zkušebním provozem. Pokud se technologie osvědčí, dalších 36 vozů bude vybaveno postupně a poslední by měly mít nový systém do září roku 2027.
Nová generace systému je přesnější než ta současná. Kromě kamery a radaru využívá také takzvaný lidar, díky němuž dokáže odhalit překážku na koleji až na vzdálenost osmdesáti metrů, a to i při maximální rychlosti tramvaje 80 kilometrů v hodině.
„Systém nepřebírá 100% zodpovědnost za řidiče, pohybuje se v rámci svých technických a fyzikálních limitů. Jednoznačně ale přispívá ke zvýšení bezpečnosti cestujících, která je pro nás klíčová. Nynější antikolizní systém se v praxi osvědčil, a proto chceme bezpečnost dál posilovat,“ vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys.
Stejně jako u vozidel Stadler bude mít i nová verze tři úrovně zásahu: nejprve upozornění ikonou na displeji, poté výstražný zvukem, a nakonec automaticky zabrzdí, pokud řidič nezareaguje.
Dopravní podnik Ostrava už dnes požaduje antikolizní systémy jako standardní vybavení u všech nových tramvají. Podobný trend sleduje i v autobusové dopravě, kde zatím testuje čtyři vozy vybavené asistenčními systémy. Ty sice nezasahují do řízení, ale pomáhají řidičům předcházet drobnějším nehodám.
Do pár let se tak v ulicích města bude pohybovat téměř polovina tramvají s moderním systémem, který dokáže včas zabrzdit a zabránit kolizi.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám