Dnes, 17:55
Kdy říct dětem pravdu o tom, jak je to opravdu s Ježíškem? To je otázka, kterou si aktuálně klade určitě řada rodičů. S tím souvisí i to, jak o Vánocích s dětmi vlastně mluvit, aby se vyhnuly konzumnímu pojetí Vánoc, které je spíše zahlcuje, než obohacuje.
„Příběh o Ježíškovi a nošení dárků provází asi každé dítě v určitém vývojovém období. Menší děti žijí přirozeně ve světě fantazie a symbolů, kde hranice mezi realitou a magickým příběhem není ostrá,“ říká Lenka Králová, vedoucí pedagožka neziskové organizace Sto skupin. Dodává, že ti nejmenší neberou příběh o Ježíškovi jako klam, ale jako součást hry, do které je zvou dospělí. Proto není nutné obávat se, že bychom ohrozili jejich důvěru — pokud k tématu přistoupíme citlivě a s respektem.
„Otázka, kdy dětem říct pravdu, má překvapivě jednoduchou odpověď: tehdy, když se zeptají. V tu chvíli obvykle dávají najevo, že jsou připravené posunout se ve svém chápání světa o krok dál,“ ujistila Králová.
Otázky ohledně existence, či neexistence Ježíška si děti podle Králové kladou mezi šestým a osmým rokem, ale vývojové tempo je individuální. „Když se dítě zeptá, jestli Ježíšek existuje a jestli opravdu nosí dárky, pak v tuto chvíli můžeme být otevření, ale zároveň zachovat kouzlo tradice,“ radí pedagožka.
A nabízí jednu laskavou odpověď: „Ježíšek je taková vánoční pohádka, kterou vypráví dospělí dětem. A dárky nosíme my, protože se máme rádi.“ Takové přiznání dítěti neublíží. Naopak může být krásným přechodovým momentem, který posílí pocit důvěry a blízkosti.
Psychologické studie ukazují, že příliš mnoho hraček může paradoxně zhoršovat soustředění i kvalitu hry — děti skáčou od jedné hračky ke druhé a méně se ponoří do tvořivé aktivity.
Většina lidí si Vánoce bez dárků nedokáže představit, děti obzvlášť. Králová k tomu říká, že vánoční svátky určitě nejsou o jejich množství. „Děti si z dětství nejméně pamatují konkrétní hračky, anebo jenom takové ty opravdu vysněné, ale velmi dobře si pamatují atmosféru, vůně, rituály a společný čas.
Pro děti je tedy nejlepší přiměřené množství dárků. Podle Lenky Králové Vánoce nejsou o tom, kolik toho máme, ale o tom, jak spolu trávíme čas.
Co ale dělat, když dítě slyší od jiných dětí, že Ježíšek neexistuje? „To je běžná část vývoje. Dítěti pomůže jednoduché vysvětlení: ‚Některé rodiny to mají jinak. U nás je Ježíšek krásný příběh, který jsme si společně vytvořili.‘ Tím dítě nepodrazíme, ale podpoříme ho ve schopnosti chápat různé perspektivy, aniž by ztratilo svou vlastní,“ uzavírá Králová.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám