Kopřivnická firma Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815. Poslední tatrovka 815-2 Terra, která bude po instalaci speciální nástavby sloužit u českých hasičů, sjela z výrobní linky po 42 letech. Kopřivnická automobilka v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix, které plně nahrazují dosavadní nabídku. S posledním vyrobeným vozidlem se v úterý v areálu automobilky rozloučili zaměstnanci i vedení podniku.
V Kopřivnici na Novojičínsku se tak včera uzavřela jedna z důležitých kapitol historie Tatry. Člen představenstva Tatry Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka řekl, že jde podle něj o nejvýznamnější nákladní vozidlo v historii Tatry a přelomový model. Vyrábělo se nejdéle, těchto vozidel bylo zároveň vyrobeno zdaleka nejvíc mezi všemi modely a typy Tater. Sériová výroba začala v roce 1983 a Tatra vyrobila 158 065 automobilů všech provedení řady T815 včetně předsériových vozidel z let 1977-1982.
„Její vývoj trval téměř deset let a byl opravdu velmi tvrdý. V době, kdy se 815 vyvíjela, tak v Tatře vznikl unikátní terénní polygon, na kterém se auta testovala. Testovalo se na Sibiři, testovalo se v poušti, takže to auto bylo po všech stránkách připraveno do výroby," řekl popsal Smolka. Nejlepším důkazem kvality vozu je podle něj to, že na velkých stavbách je pořád možné vidět Tatry 815 z 80. let minulého století, které pořád slouží a fungují.
Během desetiletí prošla řada Tatra 815 vývojem a několika modernizacemi, mezi nimi byla například provedení Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force nebo Tatra 162 Jamal. Poslední vyvinutý model Tatra 815-2 Terra se vyráběl od roku 2018. Poslední vyrobený vůz v provedení s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6x6 bude po instalaci hasičské nástavby sloužit u Hasičského záchranného sboru ČR.
„Změnilo se hodně. Já vždycky říkám, že mezi první osmsetpatnáctkou a poslední Terrou opravdu jsou jediné stejné díly a to jsou vnější plechy kabiny. Ale jinak každý z dílů, ať už je to kabina, motor, převodovka nebo celý podvozek, tak opravdu jsou buďto úplně nové, překonstruované, anebo jsou hluboce modernizované," řekl Smolka.
Nové generace řad Tatra Force a Tatra Phoenix, jejichž výroba začala loni, nabízejí širokou škálu provedení a verzí. Představují tím moderní alternativy k vozidlům řady Terra. „Samozřejmě i základ nových vozidlových řad pořád vychází jakýmsi způsobem ze zkušeností, znalostí a komponentů, které se na 815 osvědčily a které tam fungovaly," uvedl Smolka.
Poslední vyrobenou Tatru Terra na její cestě z bran automobilky vyprovodily tři ikonické automobily. Byly to unikátní exponáty, jež jsou jinak k vidění v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Konkrétně dakarský závodní speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý“ II č. 635 posádky Kahánek, Kalina a Gumulec, která v roce 1986 jako jedna z prvních dvou tatrovek startovala na populární Rallye Paris-Dakar, dále slavná Tatra 815 GTC, která na konci 80. let vyrazila na expedici Tatra kolem světa, a také klasická sklápěčka Tatra 815 S1, která se ve velkých počtech vyráběla v prvních letech sériové produkce této modelové řady.
Díky Tatře 815 podle vedení automobilky vznikl nejen polygon a zázemí továrny, ale měla velký dopad na celou Kopřivnici a její rozvoj. Z malinkého městečka na Novojičínsku se stalo průmyslové město.
„Budoval se závod pro navýšení kapacity až na 15 tisíc aut. Samozřejmě 15 tisíc aut znamenalo zhruba 15 tisíc lidí a Kopřivnice předtím měla šest až sedm tisíc obyvatel, takže přibylo celé město, sice panelákové, ale opravdu celé nové město. Rozloha samotné fabriky se ztrojnásobila. Proinvestovalo se tady skoro šest miliard tehdejších korun," vysvětlil Smolka.
Ekonomický ředitel Tatry Daniel Bekeš řekl, že modelová řada 815 stojí i za tím, že Tatra stále funguje a prosperuje. Podržela ji v těžkých letech po roce 1989, kdy ekonomicky i provozně udržela automobilku při životě.
„Postupně jsme ji uměli nahradit dalšími platformami jako Tatra Force nebo Phoenix. Tyto platformy se postupně staly jejími nástupci a přebraly štafetu v produktovém portfoliu dnešní Tatry. Tu teď převzaly naplno a doufám, že budou i nadále šířit dobré jméno značky Tatra, podobně jako T 815," řekl Bekeš.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru, světoznámou značku pod sebe akciová společnost přebrala v roce 2013. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Zaměřuje se na domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce však míří do desítek zemí světa. Loni automobilka prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.