Dnes, 13:01
Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) klesl loni čistý zisk meziročně skoro na pětinu, z 90,4 milionu na 18,7 milionu korun. Výnosy mu stouply o 238 milionů na 3,6 miliardy korun a náklady o 309,7 milionu na 3,58 miliardy korun.
"Největší loňskou zkouškou byly zářijové povodně. Viděl jsem lidi z našeho dopravního podniku, jak se nezastavili ani na vteřinu, aby zajistili co nejrychlejší obnovení dopravy, někdy i za cenu osobního nepohodlí a obrovského nasazení. Při krizových situacích, jako byla tato, je zcela zřejmé, že MHD není jen systém tramvají, autobusů a trolejbusů. MHD je především o lidech," uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
DPO loni přepravil téměř 90 milionů lidí. Proti roku 2023 jich bylo o 199.322, tedy o 0,22 procenta, méně. Provoz MHD v Ostravě ovlivnilo i pozastavení výroby v huti Liberty Ostrava, která patří ve městě k jednomu z největších zaměstnavatelů a mnoho jejích zaměstnanců se do práce dopravuje veřejnou dopravou. Po krachu huti upravil DPO jízdní řády některých linek.
Oproti roku 2023 vzrostly tržby o 23,7 milionu na 474,5 milionu korun, nárůst představoval více než pět procent. Podnik prodal 172.000 dlouhodobých jízdenek, o 13.000 méně než předloni, a 86.000 čtyřiadvacetihodinových jízdenek (o 37.000 více). Krátkodobých jízdenek ubylo o 648.000 na 8,67 milionu.
"Z hlediska objemu dosažených tržeb lze rok 2024 hodnotit pozitivně s podtržením splnění plánu tržeb na predikovanou hodnotu. Druhým rokem po sobě byla překročena hodnota tržeb z předcovidového období, tedy roku 2019," uvedl DPO.
Vozidla MHD loni ujela 29,7 milionu kilometrů, meziročně o 108.000 kilometrů více. Náklady na jeden kilometr stouply z 81,12 Kč na 83,20 Kč.
DPO loni investoval 1,15 miliardy korun, předloni to bylo 833,6 milionu korun. Například modernizoval zastávky a vybavoval vozidla kamerami. Nových vozidel si pořídil jen několik. "V tramvajové trakci jsme převzali a zprovoznili poslední tři tramvaje typu Škoda 39T, a flotila 38 těchto v našem vozovém parku nejmodernějších tramvají je tak kompletní. Dalšími novými vozidly byly první dva velkokapacitní trolejbusy Škoda 27Tr z celkově kontrahovaných šesti vozidel," uvedl DPO.
Roste průměrné stáří vozidel - u tramvají je to 15,5 roku, u autobusů 7,3 roku a u trolejbusů 9,8 roku. "I přes minimální objem obnovy vozového parku lze ale u některých statistických údajů shledat pozitivní vývoj z pohledu efektivity a kvality provozu vozového parku. Prvním z nich je pokračující trend ve snižování celkového počtu vozidel, kde došlo v roce 2024 k dalšímu poklesu z 570 na 563 vozidel," uvedl DPO.
DPO má ve svém vozovém parku více než 200 tramvají, téměř 300 autobusů a zhruba 70 trolejbusů, provozuje přes 200 kilometrů tramvajových, více než 700 kilometrů autobusových a okolo 120 kilometrů trolejbusových linek. Má přibližně 2000 zaměstnanců.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám