Dopravnímu podniku Ostrava loni stouply výnosy, ale čistý zisk klesl

Autoři | Foto Se svolením Dopravní podnik Ostrava (DPO)

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) klesl loni čistý zisk meziročně skoro na pětinu, z 90,4 milionu na 18,7 milionu korun. Výnosy mu stouply o 238 milionů na 3,6 miliardy korun a náklady o 309,7 milionu na 3,58 miliardy korun. 

"Největší loňskou zkouškou byly zářijové povodně. Viděl jsem lidi z našeho dopravního podniku, jak se nezastavili ani na vteřinu, aby zajistili co nejrychlejší obnovení dopravy, někdy i za cenu osobního nepohodlí a obrovského nasazení. Při krizových situacích, jako byla tato, je zcela zřejmé, že MHD není jen systém tramvají, autobusů a trolejbusů. MHD je především o lidech," uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

DPO loni přepravil téměř 90 milionů lidí. Proti roku 2023 jich bylo o 199.322, tedy o 0,22 procenta, méně. Provoz MHD v Ostravě ovlivnilo i pozastavení výroby v huti Liberty Ostrava, která patří ve městě k jednomu z největších zaměstnavatelů a mnoho jejích zaměstnanců se do práce dopravuje veřejnou dopravou. Po krachu huti upravil DPO jízdní řády některých linek.

Oproti roku 2023 vzrostly tržby o 23,7 milionu na 474,5 milionu korun, nárůst představoval více než pět procent. Podnik prodal 172.000 dlouhodobých jízdenek, o 13.000 méně než předloni, a 86.000 čtyřiadvacetihodinových jízdenek (o 37.000 více). Krátkodobých jízdenek ubylo o 648.000 na 8,67 milionu.

"Z hlediska objemu dosažených tržeb lze rok 2024 hodnotit pozitivně s podtržením splnění plánu tržeb na predikovanou hodnotu. Druhým rokem po sobě byla překročena hodnota tržeb z předcovidového období, tedy roku 2019," uvedl DPO.

Vozidla MHD loni ujela 29,7 milionu kilometrů, meziročně o 108.000 kilometrů více. Náklady na jeden kilometr stouply z 81,12 Kč na 83,20 Kč.

DPO loni investoval 1,15 miliardy korun, předloni to bylo 833,6 milionu korun. Například modernizoval zastávky a vybavoval vozidla kamerami. Nových vozidel si pořídil jen několik. "V tramvajové trakci jsme převzali a zprovoznili poslední tři tramvaje typu Škoda 39T, a flotila 38 těchto v našem vozovém parku nejmodernějších tramvají je tak kompletní. Dalšími novými vozidly byly první dva velkokapacitní trolejbusy Škoda 27Tr z celkově kontrahovaných šesti vozidel," uvedl DPO.

Roste průměrné stáří vozidel - u tramvají je to 15,5 roku, u autobusů 7,3 roku a u trolejbusů 9,8 roku. "I přes minimální objem obnovy vozového parku lze ale u některých statistických údajů shledat pozitivní vývoj z pohledu efektivity a kvality provozu vozového parku. Prvním z nich je pokračující trend ve snižování celkového počtu vozidel, kde došlo v roce 2024 k dalšímu poklesu z 570 na 563 vozidel," uvedl DPO.

DPO má ve svém vozovém parku více než 200 tramvají, téměř 300 autobusů a zhruba 70 trolejbusů, provozuje přes 200 kilometrů tramvajových, více než 700 kilometrů autobusových a okolo 120 kilometrů trolejbusových linek. Má přibližně 2000 zaměstnanců.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Dopravní podnik Ostrava, městská hromadná doprava, vozový park, Ostrava, Daniel Morys, Škoda 39T, Škoda 27Tr

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.