Moravskoslezští cyklisté se dočkali zbrusu nového propojení mezi Starou Bělou a Polankou nad Odrou. Víc jak 100 metrů dlouhou stezku vedenou po mostě budou společně sdílet cyklističtí nadšenci i chodci. Cyklotrasu mohou volně užívat od pondělí 20. května.
Při rekonstrukci mostu přes řeku Odru bylo vybudováno nové cyklistické propojení obou městských obvodů. Délka stezky je 116 metrů, zatímco široká je 2 a půl metru v jihovýchodním úseku a 3 metry v úseku severozápadním. Stezka vedená po mostě je součástí tohoto mostního objektu a tvoří ji asfaltový povrch.
„Obě stavby byly realizovány současně. Investorem rekonstrukce mostu byla Správa silnic Moravskoslezského kraje, město Ostrava bylo investorem stavby cyklistického propojení. Stavební práce byly zahájeny v březnu roku 2023 a dílo bylo dokončeno v květnu roku letošního, délka prací byla ovlivněna zjištěním nevyhovujícího stavu v podzákladí mostu a souvisejícími pracemi. Zhotovitelem obou staveb byla firma STRABAG a. s., projekt cyklistické trasy zpracovala společnost HaskoningDHV Czech Republic, s. r. o.,“ vysvětlil náměstek primátora Břetislav Riger (hnutí Ostravak).
V rámci rekonstrukce se řešila zejména podoba stávajícího mostu z roku 1968, který už nevyhovoval standardům a bylo potřeba jej nahradit novým mostem z předpjatého betonu. Při stavbě cyklostezky bylo potřeba přepojit i kabeláž veřejného osvětlení. Celkové stavební náklady přesáhly čtyři miliony korun bez DPH.
Rekonstrukce mostu probíhala za úplné uzavírky silnice II/478, silniční provoz byl převeden na objízdnou trasu. Po dobu rekonstrukce byla pro pěší a cyklisty v provozu provizorní lávka s přístupovými chodníky.
Na výstavbě nových cyklotras se pracuje také v Ostravě. Stezka M, S Mečnikovova - Žákovská propojí stávající cyklistické trasy na okrajích území.
„Pro opravy cyklostezek vyčlenilo v roce 2024 město téměř 20 milionů korun. V procesu příprav jsou rovněž další nové komunikace pro cyklisty, které jsou součástí dalších staveb, například revitalizace nábřeží Ostravice za výstavištěm Černá louka i rekonstrukce ulice Přemyslovců, která následně obsáhne i vybudování cyklo infrastruktury,“ doplnil Riger.
Ostrava po vzoru ostatních cyklistických velmocí podporuje cykloinfrastrukturu také systémem sílených kol
„Chceme nabídnout lidem alternativu ekologického způsobu dopravy. V roce 2023 podpořilo město Ostrava tuto službu sdílených kol 4,3 miliony korun a nabídlo i novinku 30 minut jízdy na sdíleném kole zdarma pro uživatele s celoroční jízdenkou ODIS. Přívětivá je pro uživatele jistě i ekonomická stránka tohoto způsobu dopravy, víc jak 91 procent loňských výpůjček bylo do 15 minut, průměrná cesta měla délku 1,4 kilometru. Tam, kde je to možné a uživatel se rozhodne pro využití sdíleného kola místo dopravy autem, přispěje ke snížení produkce oxidu uhličitého ve městě,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Aleš Boháč (ČSSD).
Momentálně má město k dispozici 1100 kol v 380 stanicích. Na sdílených kolech lze vyrazit i do dalších měst, nově Frýdku-Místku, ale také Ludgeřovic či Hlučína, doplnila ostravská mluvčí Gabriela Pokorná.
Sobota, 11. května 2024, 15:00
Sdílená kola si nově bude nově možné si vypůjčit a vrátit také ve Frýdku-Místku. V Ostravě služba funguje od roku 2018 a její popularita roste, stojany a stanice se proto postupně rozšiřují také do okolních měst a obcí. Třeba oblíbenou turistickou...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.