Dnes, 09:30
Ve vybraných částech Ostravy se v prosinci mění způsob, jakým město sváží komunální odpad. Společnost OZO Ostrava začne používat velkokapacitní kontejnery a speciální svozová vozidla s bočním výsypem, která obslouží řidič sám přímo z kabiny. Novinka má zefektivnit svoz, ušetřit místo i čas a zároveň být hygieničtější pro obyvatele.
Stávající nádoby na směsný odpad, papír a plast, které mají objem 1100 litrů, nahradí nové velkokapacitní kontejnery, do kterých se vejde přibližně trojnásobné množství odpadu.
Nové kontejnery budou obsluhovat speciální svozová vozidla s bočním výsypem, takzvané sideloadery. Tato auta jsou vybavena automatickým zvedacím zařízením, které dokáže kontejner uchopit, vysypat jeho obsah a vrátit zpět na místo, aniž by musel řidiči pomáhat závozník. Celý proces tak probíhá přímo z kabiny vozu.
Podle vedení města i společnosti OZO má nový systém řadu přínosů. „Tento systém je ve světě již poměrně častý a má své výhody. Kladem je efektivita svozu odpadu – úspora místa na kontejnerových stanovištích i času nutného pro jejich obsluhu a samozřejmě nákladů. Občané tím pádem nejsou rušeni a omezováni častou přítomností svozového vozidla v místě, kde žijí. Kontejnery mají navíc nášlapné zařízení, které umožňuje otevřít víko kontejneru bez nutnosti dotýkat se ho rukou při vyhazování odpadu. Jedná se tedy o hygieničtější a bezpečnější odkládání odpadů. Město Ostrava náleží mezi první města v zemi, která zmíněný sběr a svoz komunálních odpadů zavádí. Aktuálně bylo pořízeno 271 těchto kontejnerů a dvě svozová vozidla,“ konstatuje Aleš Boháč, náměstek primátora pro životní prostředí.
Nádoby byly dodány ze Španělska a dvě svozová vozidla pocházejí ze Španělska a Nizozemska. Celkové náklady na pořízení nové techniky byly vyčísleny na 27 milionů korun.
Nový systém však přináší také určitá technická omezení. Manipulátor na svozovém vozidle dosáhne na kontejnery pouze do vzdálenosti maximálně 2,5 metru od vozovky, kde auto projíždí. Místa pro umístění nádob tedy musí být z ulice dobře dostupná.
Další podmínkou je volný prostor nad kontejnerem – při zvedání nesmí výsypu překážet vzrostlé stromy, elektrické vedení ani jiné překážky. I proto musela být místa pro nový typ kontejnerů pečlivě vybírána a v některých případech upravena.
„Stále hledáme cesty, jak nakládání s komunálními odpady od svozu až po jejich využití zefektivnit, zjednodušit pro občany a jak omezit jeho negativní vlivy na životní prostředí,“ říká jednatel odpadové společnosti OZO Ostrava Karel Belda.
„Příkladem toho je například naše třídicí linka na směsný komunální odpad, kterou OZO jako první v České republice spustilo do provozu před dvěma lety. Nebo také pilotní projekt třídění u rodinných domů systémem single-stream, který je zaveden ve dvou městských obvodech a v příštím roce chystáme jeho rozšíření do dalšího městského obvodu,“ vypočítává Karel Belda a dodává, že pokud se nově zaváděný systém sběru a svozu komunálních odpadů pomocí auta s bočním výsypem osvědčí, společnost počítá s jeho postupným zaváděním i v dalších městských obvodech.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám