České dráhy (ČD) a česká společnost Škoda Group dnes na mezinárodním železničním veletrhu Rail Business Days v Ostravě představily elektrickou jednotku RegioPanter osazenou trakčními bateriemi. Jde o první bateriový vlak, který bude nasazen do pravidelného provozu na české železnici. Bateriové vlaky budou od prosince jezdit v Moravskoslezském kraji na trati mezi Ostravou, Studénkou a Veřovicemi. Novinářům to řekl generální ředitel ČD Michal Krapinec.
"RegioPanter nově vybavený baterkami bude schopen v nezatrolejované části překonat vzdálenost díky bateriovému pohonu. Garantovaný dojezd na baterii je 60 kilometrů," řekl Krapinec. Místopředseda představenstva společnosti Škoda Group Tomáš Ignačák řekl, že mimo trakční vedení je vlak schopen ujet až 80 kilometrů.
Vlak se může dobíjet za jízdy pod elektrickou trolejí nebo když pod ní stojí ve stanici. "Dalším přirozeným způsobem, jak se vlak dobíjí, je brzdění nebo jízda například z kopce, kdy vlak umí efektivně rekuperovat a veškerou kinetickou energii proměňuje opět v energii elektrickou a ukládá ji do baterií," řekl Ignačák. Vlak lze ale dobít také třeba připojením vysokonapěťového kabelu v koncové stanici.
"Znamená to technologický posun. V Moravskoslezském kraji to umožní větší pohodlí cestování pro ty, kteří jedou z Ostravy přes Studénku do Štramberka. Museli přestupovat do dieselové jednotky ve Studénce, teď budou moci absolvovat celou cestu jedním vozidlem," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zdůraznil, že důležité je, že vlak je také šetrnější k životnímu prostředí.
Vlak je dlouhý téměř 53 metrů. Je v něm 140 míst k sezení, celkem se do něj vejde 323 cestujících. Vlak je bezbariérový, je v něm wi-fi, klimatizace, kamerový systém či odbavovací systém, v němž lze platit kreditní kartou. Ignačák řekl, že baterie má řídicí jednotku, která hlídá její provoz, i další úpravy, aby strojvedoucí mohl přepínat z jednotlivých režimů.
Uvedl, že jde o druhý vyrobený vlak tohoto typu. První vlak je aktuálně na testech na zkušebním okruhu. "Chceme dokončit homologační zkoušky přibližně v říjnu. Od srpna bude zahájena výroba dalších dvou kusů vlaku s cílem před Vánoci je nasadit do provozu s cestujícími v Moravskoslezském kraji," řekl Ignačák.
Připomněl, že ČD a Škoda Group v pátek podepsaly smlouvu na dodávku dalších 15 vlaků podobného typu, které budou rovněž jezdit v Moravskoslezském kraji. Hodnota zakázky je 3,5 miliardy korun, nejméně sedm vlaků mají mít ČD k dispozici nejpozději v listopadu 2026.
Vlaky se vyrábějí i v ostravském závodě Škody Group. "V Ostravě máme velké zázemí, vývoj, vyrábíme zde skříně těchto vlaků. Vlaky jsou hliníkové, je tady unikátní technologie výroby hliníku, následovně vlaky jsou montovány v Plzni," řekl Ignačák. Servisní údržba pro vlaky bude rovněž v Ostravě.
Na třídenním veletrhu Rail Business Days se v areálu Trojhalí Karolina prezentuje přes 120 vystavovatelů. Představují se výrobci kolejových vozidel či jejich dílů i poskytovatelé infrastrukturních řešení. Jedním z velkých lákadel je legendární historický železniční vůz Slovenská strela, který ale mohou dr návštěvníci veletrhu vidět pouze dnes.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.