Do amfiteátru hukvaldské obory se dnes po 39 letech vrátila opera Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Stejně jako v roce 1985 i tentokrát v provedení operního souboru Slezského divadla v Opavě. Její uvedení je součástí programu letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, který se na různých místech Moravskoslezského kraje koná od 30. května do 3. července.
Uvádění oper v prostorách hukvaldské obory Leoše Janáčka je jedním z programových cílů festivalu. Podle ředitele přehlídky Jaromíra Javůrka to je ale mnohdy velmi obtížné. „Jednak ne všechny opery snesou prostředí open air, jednak ne všichni ředitelé divadel a šéfové operních souborů jsou ochotni riskovat rozmary počasí," vysvětlil.
Na Janáčkově festivalu, tehdy Janáčkově máji, jak se festival v té době jmenoval, byla opera Káťa Kabanová poprvé uvedena 3. června 1985 operním souborem Slezského divadla v Opavě v nastudování a pod taktovkou Oldřicha Bohuňovského. Režie se tehdy ujal Jiří Měřínský. „Bylo to naprosto sugestivní představení," připomněl Javůrek. I letos byla opera jedním z vrcholů festivalového ročníku. Po 39 letech, ale opět v provedení operního souboru Slezského divadla v Opavě. V nastudování dirigenta Marka Prášila, režisérky Jany Andělové-Pletichové a se sopranistkou Bree Nicholsovou z USA v hlavní roli. Bree Nicholsová se s Káťou setkává poprvé. Podle ředitele Javůrka si ji v repertoáru určitě ponechá.
Dominantou aktuálního scénického řešení představení Káti Kabanové byl kříž. Ten je 9,5 metru dlouhý a úměrně tomu odpovídá i velikost jeho ramen. Při představení se otáčí. „Šéf techniky Slezského divadla v Opavě Radek Čechák nalezl skvělé řešení. Objevil a pořídil malou točnu. Tedy zařízení, na němž byl tři tuny vážící kříž umístěn a na pódiu hukvaldského amfiteátru se mohl otáčet," řekla Kijonková.
Dodala, že Káťa Kabanová je mistrovským Janáčkovým dílem. Text původní divadelní hry Bouře Alexandra Nikolajeviče Ostrovského v překladu Vincence Červinky zaujal Leoše Janáčka natolik, že podle této předlohy napsal na vlastní libreto operní dílo o třech dějstvích, které mělo premiéru v roce 1921 v Brně. Vedle Jenůfy je jeho nejhranější operou na světových operních scénách. Opera je inspirována Janáčkovým milostným vztahem ke Kamile Stösslové, se kterou se Janáček seznámil jako třiašedesátiletý v roce 1917. Své múze napsal skladatel 700 dopisů, díky její inspiraci složil svá největší díla.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.