Kohoutkoví inspektoři SmVak se po roce opět vydali na obhlídku regionu, aby zjistili, nakolik jsou podniky vstřícné při servírování kohoutkové vody. Restauratéři, kteří u kontroly obstáli, si odnesli speciální certifikát a sadu sklenic a karaf, do nichž mohou kvalitní pitnou vodu servírovat.
Podniků, které nejsou vstřícné při servírování kohoutkové vody, je v moravskoslezském regionu velmi málo. Vysoká inflace, rostoucí náklady, situace na trhu práce a ekonomická nejistota jsou však příčinou toho, že řada podniků pozastavila nebo omezila v uplynulých letech provoz, uvedl mluvčí společnosti SmVak Marek Síbrt.
Certifikát od kohoutkových inspektorů obdrželo v minulých letech 250 podniků z Opavska, Novojičínska, Havířovska, Českotěšínska a Frýdecko-Místecka. V letošním roce na sebe kontroloři vzali podobu dvou studentů, kteří právě složili maturitu. V regionu aktuálně ověřují, zda restaurace, kavárny, hotely a další občerstvovací zařízení nabízejí kohoutkovou vodu z veřejné vodovodní sítě.
Podávání kohoutkové vody se stalo v regionu samozřejmostí. Podniků, které tuto službu nenabízejí, je naprosté minimum, uvádí inspektoři. Jednu sklenici vody podniky obvykle nabízejí bezplatně. Voda ve džbánu nebo karafě, většinou ochucena mátou nebo citronem, bývá zpoplatněna. Litr obvykle stojí 20 až 60 korun.
„Během prvních dvou výjezdů vyrazili inspektoři především na Frýdecko-Místecko a do podhůří Beskyd. Navštívili více než třicet podniků, přičemž pouze ve třech z nich si nebylo možné objednat kohoutkovou vodu. Během dalších dnů vyrazí inspektoři na Opavsko a Hlučínsko, navštíví také podniky v okolí přehrad, které jsou v létě využívány k rekreaci," řekl Síbrt.
Projekt pod záštitou SmVaK Ostrava funguje od roku 2015. „Podávání kohoutkové vody se postupně stalo v České republice a regionu, kde SmVaK Ostrava působí, běžnou praxí. Negativních reakcí a odmítnutí s odůvodněním, že si majitelé nebo provozovatelé nepřejí, aby obsluha podávala zákazníkům vodu z kohoutku, se objevuje minimum," sdělil ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. „Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma," doplnil mluvčí.Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.