Zamykání na pokoji, přivazování k posteli i další zanedbávání péče bylo podle zjištění zástupce ombudsmana denní praxí v domově zaměřeném na péči o lidi s demencí v Nýdku na Frýdecko-Místecku. O necelé dvě stovky klientů v noci pečovali jen dva lidé, ani jeden z nich přitom neměl zdravotnické vzdělání. Pacientka, která v nočních hodinách spadla z postele, se pomoci nedočkala a sama si musela zavolat záchranku. Někteří klienti se zhoršenou pohyblivostí se navíc nedostávali na čerstvý vzduch. O případu Kancelář ombudsmana informovala v úterý 10. září, vedení domova s ní totiž dlouhodobě nekomunikuje a drtivou většinu prohřešků nenapravilo.
Zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm zjistil špatné zacházení se seniory v domově zaměřeném na péči o lidi s demencí na Frýdecko-Místecku. Vedení domova Důstojnost v Nýdku podle něj napravilo jen některé problémy a následně úplně přestalo komunikovat.
„Při návštěvě domova se zvláštním režimem v Nýdku odhalil tým právníků Kanceláře ombudsmana spolu s psychiatrickou sestrou řadu závažných nedostatků, které v souhrnu dosahovaly intenzity špatného zacházení s klienty," píše se v tiskové zprávě zveřejněné na webu Kanceláře ombudsmana.
Vyjádření domova Důstojnost redakce Ostravské Drbny snažila zjistit, zařízení se ovšem k případu odmítlo vyjídřit.
V zařízení podle kontroly chyběla individualizovaná péče, která by odpovídala potřebám lidí s demencí. Nejméně ve dvou případech zamykal personál klienty v pokoji, dalšího obyvatele dlouhodobě fixoval za ruku k lůžku. Někteří klienti se zhoršenou pohyblivostí se nedostávali na čerstvý vzduch.
Vedení domova mělo napravit celkem 56 jednotlivých problémů. Opatření však splnilo pouze některá a o řešení dalších problémů přestalo komunikovat.
„Ve většině pochybení se odráží zásadní nedostatek personálu. Ten chybí zejména při nočních službách, kdy o více než 180 klientů pečují pouze dva pracovníci a žádný z nich není zdravotník. Předpisy sice nestanoví závazný personální standard, který by udával minimální počet pracovníků, situace v domově ale už představuje hazard se zdravím i životy klientů,“ uvedl zástupce ombudsmana.
Ve zprávě z návštěvy popisuje případ, kdy klientka v noci spadla z postele a nemohla se dovolat pomoci personálu. Musela si sama zavolat záchranku.
V době návštěvy chyběl personál také na denních službách. „Přes den bývalo v domově tři až šest zdravotních sester spolu se šesti či sedmi pracovníky v sociálních službách. Je zcela nemožné, aby personál v takovém počtu poskytoval téměř dvěma stovkám klientů individualizovanou péči,“ zhodnotil zástupce ombudsmana. Problémy se zvládáním péče o klienty potvrdili při rozhovorech s právníky Kanceláře ombudsmana během návštěvy i samotní zaměstnanci.
Zaměstnanci se klientům nemohli dostatečně věnovat, zvládali zejména základní péči. Klienti se museli přizpůsobovat dennímu režimu sociálních pracovníků a zdravotních sester. Pro některé obyvatele domova to v praxi znamenalo, že je personál budil už v půl páté ráno, aby jim pomohl s hygienou.
Ošetřovatelé měli taktéž pacientům drtit léky v jednom hmoždíři, takže se mohly různě smíchat, vyplývá ze zprávy o návštěvě.
Jeden z klientů domova byl během návštěvy přivázaný za zápěstí k posteli. Muž nebyl sám schopný chodit, podle záznamů ale padal z lůžka. V dokumentaci chybělo dostatečné odůvodnění, proč se u muže jako prevence pádu používá právě toto zásadní omezení pohybu.
„Ukázalo se dokonce, že tohoto klienta trvale fixují už několik let. Střídavě měl levou a pravou ruku připevněnou za zápěstí k posteli asi čtyřiceticentimetrovým popruhem. Po mém upozornění vedení domova oznámilo, že fixaci klienta přehodnotilo, a pádu z postele předcházejí jinak," popsal zástupce ombudsmana jedno z doporučení, které vedení domova přijalo. Podobně v domově upustili také od praxe zamykání některých klientů na pokojích.
V řadě dalších oblastí ale vedení domova i přes opakované výzvy na doporučení zástupce ombudsmana nereagovalo. Nakonec přestalo komunikovat úplně. Vysvětlení dalších kroků přitom mělo vedení domova zaslat do 13. července 2024.
Zástupce ombudsmana o situaci v zařízení informoval Inspekci poskytování sociálních služeb a podle sídla obecně prospěšné společnosti, která domov Důstojnost provozuje, i pražský magistrát.
V řadě dalších oblastí ale vedení domova i přes opakované výzvy na doporučení zástupce ombudsmana nereagovalo a nakonec se v komunikaci o zjištěních z návštěvy úplně odmlčelo. Vysvětlení dalších kroků přitom mělo vedení domova zaslat do 13. července 2024.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.