Operátoři tísňové linky 158 vyřídili loni v Moravskoslezském kraji rekordních téměř 170 tisíc hovorů. Přispěly k tomu zejména zářijové povodně, které jsou spjaté s historicky nejvyšším počtem tísňových volání. Některé telefonáty byly neobvyklé.
Operační střediska v kraji přijala 168 235 volání na linku 158. "Policisté jsou k dispozici ve dne v noci. Musí umět shromáždit potřebné informace, v co nejkratším čase se v nich rychle zorientovat, situaci zanalyzovat a najít efektivní řešení. Díky nim je v reakci na tísňová volání v Moravskoslezském kraji dojezdový čas policistů 7:37 minut, čímž jsme nejlepší v republice," uvedla mluvčí policie Soňa Štětínská.
Průměrně jde o 460 volání za den, což je o tři procenta více než v roce 2023. "Vyšší frekvence bývá v pátky a v soboty. V tyto dny hlídky častěji vyjíždějí řešit situace do zábavních podniků či v nákupních centrech a je více oznámení o osobních neshodách, nezřídka pod vlivem alkoholu. Někteří volající jsou samozřejmě ve stresu, vnímají jinak realitu, nedokážou si vybavit základní, tolik potřebné informace. I na tyto situace jsou policisté připraveni," popsala mluvčí.
Čtvrtek, 13. února 2025, 09:30
Moravskoslezský kraj po deseti letech opět vypisuje tendry na zajištění veřejné autobusové dopravy. Stávajícím dopravcům, kteří vozí lidi do práce, do školy či k lékaři v šestnácti dopravních oblastech totiž končí smlouvy. Kraj proto začíná ve...
Samostatnou kapitolou byly zářijové povodně. Operační středisko v první dva dny odbavilo historicky nejvyšší počet volání, v sobotu na tisícovku a v neděli 1500 hovorů. "Činnost jsme koordinovali s hasiči, zdravotníky a městskou policií," uvedla Štětínská.
Od roku 2022 funguje v Moravskoslezském kraji systém tísňových SMS 158. Měsíčně jich je asi 900, ale nevyužívají je jenom osoby v tísni. "Někteří píšou třeba i milostné texty," prozradila mluvčí policie.
Na tísňové lince jsou i neobvyklé telefonáty. "Lidé se krom tísňových volání dotazují na lince na různé policii nepříslušející záležitosti, například kdy odjíždí tramvaj. Jistá paní se zase slušně policisty optala, jaký je den, a s odpovědí, že dnes je čtvrtek, byla velice spokojena, poděkovala a zavěsila. Operátoři zaznamenávají ale také zlomyslná volání, jedná se o jednotky případů. Loni byl rekordmanem muž, který v průběhu pár hodin učinil několik desítek volání. Každopádně čas, po který je operátor linky 158 zaneprázdněn zlomyslným voláním, může chybět osobě v ohrožení života," varuje Štětínská.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.