Společnost OKD za deset milionů korun vymění motor těžního stroje v severní části Dolu ČSM ve Stonavě na Karvinsku za kompletně opravený. O dopravu vytěženého uhlí s hlušinou na povrch se původní motor stará déle než půl století, od roku 1972. Novinářům to řekla mluvčí OKD Barbora Černá Dvořáková.
"Těžní motory jsou v chodu od zahájení provozu skipového těžního zařízení v roce 1972, což při průměrném provozu 12 hodin denně představuje více než 200 tisíc hodin. Za tu dobu se již značně opotřebovaly, což se projevilo zejména zhoršeným stavem izolace," uvedl hlavní mechanik OKD Antonín Míra.
Těžní stroj, který je v 70 metrů vysoké železobetonové těžní věži Dolu ČSM-Sever, má na desátém patře instalovány dva stejnosměrné motory o jednotlivém výkonu 1800 kilowattů, průměru čtyři metry a hmotnosti 44 tun. Na povrch uhlí dopravují uhlí z přibližně kilometrové hloubky.
"Jde o zcela nepostradatelnou součást dopravní infrastruktury dolu, proto si nemůžeme dovolit riskovat výpadek a musíme motory navzdory blížícímu se konci těžby vyměnit. Motor číslo 2 byl po generální opravě vyměněn již v loňském roce a nyní přišel na řadu motor číslo 1," uvedl vedoucí provozu elektrifikace OKD Ivan Kotula, který má renovaci motorů na starosti.
Generální oprava motoru začala v lednu. Stator se při ní oddělí od rotoru, všechny součásti se omyjí speciálním roztokem a provede se nová izolace izolačními laky a páskami.
"Výměna stávajícího motoru za nově opravený proběhne v druhé polovině června a bude trvat přibližně 14 dní. V době výměny se bude uhlí z podzemí dopravovat druhým skipovým těžním zařízením v severní lokalitě," uvedl Kotula.
OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. V minulých letech ale firma těžbu ve většině dolů ukončila, protože se dlouhodobě nevyplácela. Těží se už jen v Dole ČSM, kde OKD plánuje ukončení těžby na přelomu let 2025 a 2026. OKD zaměstnává přibližně 3300 lidí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.