Odbor výstavby a územního plánování opavského magistrátu je zavalený žádostmi, jež stavbaři podali ještě do 30. června před spuštěním nového informačního systému stavebního řízení připraveného ministerstvem pro místní rozvoj. Žádostí jsou stovky, systém ale podle odboru nefunguje a situace se nezlepšuje. Nových žádostí v červenci je minimum. Novinářům to dnes řekla vedoucí odboru Hana Vaculová. Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) už dříve řekl, že lze očekávat ještě náročné týdny, věří ale v postupné zlepšení.
"Jenom za červen nám přišlo okolo 700 žádostí, možná i víc. Projevovalo se to ale už od začátku roku, v dubnu, květnu. Přišlo jich mnohonásobně víc než ve stejném období v loňském roce, odhaduji to minimálně na pětinásobek," řekla Vaculová. Teď podle ní podávají žádosti většinou jen ti, kteří předtím o novém systému nevěděli.
Problém podle Vaculové zatím ještě není tak patrný, protože velcí investoři tušili komplikace a podali žádosti do 30. června, aby se řešily ještě ve starém systému. "Ale až se budou řešit nějaké dotace, úvěry, velké akce, o které bude potřeba žádat už podle nového stavebního zákona, tak potom nastane opravdu velký problém, protože my nejsme schopni v novém systému nic povolit," řekla vedoucí odboru.
Nový systém je podle ní nepřehledný, používá nesrozumitelnou terminologii. "Jsme zvyklí, že to máme propojené na mapu, na katastr, na registr obyvatel. Na jedno kliknutí získáme z našeho dosavadního systému informace o pozemku, na druhé kliknutí o účastnících řízení, na třetí o sousedních pozemcích, vygenerujeme si vzory, hlídá nám to lhůty, termíny. Mají na 400 vzorů, ministerstvo jich má asi 20. Mám pocit, že se vracíme do pravěku. Nefunguje to, je to jakoby nedodělané," řekla Vaculová.
V novém systému podle ní ani není část agendy, a tak pokud to jde, úřad dál používá původní systém. "Na co není povinný formulář, tak i když je to nová žádost, řešíme v původním systému. Jsou případy, kdy třeba něco padá, ohrožuje bezpečnost, tak nemůžete čekat, až se nějaký systém vzpamatuje," řekla.
Řešením by podle ní bylo starý systém s novým propojit, společnost, která úřadu poskytuje služby, je na to připravena a je i připravena s ministerstvem komunikovat. "Spokojeni by byli všichni. Ministerstvo by mělo údaje, které potřebuje pro přehled o tom, kolik který úřad vydává povolení, jaká povolení, jak rychle, zda plní lhůty a podobně, a my bychom mohli pracovat v kvalitním programu. Zrovna píšu dopis na ministerstvo, abych o to požádala, protože mě tím pověřil pan primátor," řekla Vaculová.
Nový stavební zákon začal platit 1. července pro všechny typy staveb. Norma například ruší dvojí povolování staveb a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Stavební úřady mají samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace je on-line. Úřady a stavebníci mají komunikovat v propojených systémech.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.