Dnes, 11:30
Rekonstrukce a celková proměna předprostoru ostravského hlavního nádraží vstupuje do další etapy. Město na začátku června podepsalo smlouvu na zpracování projektové dokumentace s ateliérem CASUA, který naváže na dříve vypracovanou studii i investiční záměr.
V závěru listopadu představili architekti z CASUA vedení s Olegem Hamanem návrh veřejnosti v Městském ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA). Pomocí vizualizací, plánů a animací ukázali budoucí podobu dopravního terminálu, který má před nádražím vzniknout, včetně zapracovaných připomínek z předchozích setkání.
Město vyhlásilo soutěž na projekt předprostoru poprvé už na podzim 2024, tehdy však bez úspěchu. Až opakovaná soutěž z ledna 2025 přinesla čtyři nabídky. Na jaře byla nakonec vybrána společnost CASUA, která nyní spolupracuje s městem, MAPPA a Poradní architektonickou skupinou na finalizaci návrhu.
„Moc oceňuji, že se nám podařilo vytvořit odbornou pracovní skupinu složenou z renovovaných architektů, kteří nám pomohli při vytváření tohoto návrhu,“ uvedla náměstkyně pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová. „Podle aktuálního harmonogramu má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. O rok později, tedy v roce 2027, město plánuje získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. Samotná realizace přeměny by měla odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru by mohlo nastat již v roce 2031," doplnila.
Aktuální návrh počítá se zásadní proměnou přestupního uzlu. Přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy mají být jednodušší, bezbariérové a s kratšími trasami. Zlepšit se má také komfort čekání i celková orientace v prostoru. Veřejné prostranství doplní nové výsadby, vodní prvky i výtvarná díla.
Navržené podchody na nástupiště vyústí do nového proskleného vestibulu před historickou budovou, v místě dnešního zastřešení. Díky velkému střešnímu světlíku má působit otevřeně a přivádět do prostoru denní světlo. Velká liniová zastřešení pro MHD nahradí menší a přehlednější konstrukce.
„Nejbližší okolí hlavního nádraží díky plánované změně ožije. Pohyb a aktivity lidí soustředí do úrovně parteru. Kladně hodnotím, že architektonické řešení venkovních prvků je jednoduché, čisté a nekonkuruje výpravní budově,“ říká k návrhu architekt a ředitel MAPPA Ondřej Vysloužil.
„Předprostor Hlavního nádraží je velkou výzvou. Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil architekt Oleg Haman ze společnosti CASUA.
Město připravuje přeměnu přednádraží paralelně s modernizací železničního uzlu, kterou má Správa železnic dokončit v roce 2034. Projekt počítá s financováním z městského rozpočtu, evropských fondů i investic Správy železnic. Zatímco modernizace železničního uzlu přesáhne 25 miliard korun, přestavba předprostoru by měla stát jednotky miliard.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám