Výzkumníci z Ostravské univerzity se snaží zjistit, do jaké míry mají sociální rozdíly vliv na fyzické a duševní zdraví, dovednosti a školní úspěšnost dětí na Ostravsku a v přilehlých regionech. Cílem projektu REFRESH je odpovědět na otázku, zda děti z rozdílných sociálních situací odlišně přistupují ke sportu a jiným pohybovým aktivitám.
V rámci výzkumu vědci z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity osloví až 600 dětí ve věku 8 – 11 let z regionálních základních škol. Děti budou odpovídat na otázky spojené s jejich sebehodnocením motorických dovedností, ale také s emočním prožíváním nejrůznějších životních situací. Nyní vědci na vybrané skupině žáků pilotně testují první dotazníky.
Jakmile budou testy ve své finální podobě, zahájí výzkumníci masivní sběr dat. V další fázi výzkumu se zaměří na jejich porovnávání a vyhodnocení. První výsledky a výstupy rozsáhlého výzkumu by mohly být známy v průběhu roku 2026.
„Výzkum v rámci tohoto projektu je výjimečný svou komplexností. Dosud totiž nikdo nezaměřil svůj výzkum na tolik různých oblastí, které ale spolu vzájemně úzce souvisí,“ uvedl výzkumného týmu Steriani Elavsky z katedry Studií lidského pohybu.
„Bude nás zajímat, jak děti vnímají některé pohybové aktivity, jak je jim blízký pohyb a sport a do jaké míry se tyto věci liší mezi dětmi z rozdílných sociálních situací. Celkovým cílem je vytvořit si komplexní obrázek pohybové gramotnosti a vnímání tělesné výchovy dětí v našem regionu a identifikovat tak příležitosti pro zkvalitnění tělesné výchovy a přípravu budoucích učitelů,“ doplnila Markéta Rygelová z Katedry studií lidského pohybu.
Dovednosti dětí se budou testovat přímo v tělocvičně, kde školáci projdou standardizovanými motorickými testy. Zapojené děti dostanou také elektronické zařízení, které během dne zaznamenává míru a intenzitu jejich pohybové aktivity a srdeční frekvence.
Dále jim bude změřeno složení těla, tedy poměr mezi množstvím tukové a svalové tkáně a ostatní tělesné hmoty. Snahou je vysledovat, zda kvalitní výuka tělesné výchovy skutečně může snížit procento dětské obezity. Vědci budou pozorovat také pozornost, paměť a flexibilitu myšlení školáků. Okrajově se zaměří také na jejich psychickou odolnost a čtenářskou, technickou i vizuální gramotnost. První „ostré“ testování fyzické a psychické zdatnosti by mělo začít na podzim.
„Snahou je také zjistit, které faktory přispívají k duševní a fyzické pohodě dětí v našem regionu a zda v tomto pohybová aktivita hraje významnou roli. Důležitým aspektem pohybové aktivity je totiž také její sociální, emoční a kognitivní rozměr. Skupinová pohybová aktivita často plní funkci terapie a odreagovává od napětí, zlepšuje pozornost a koncentraci pro vyučování,“ upřesnila psycholožka Vera Kristýna Jandačková.
Podle odborníků je cenné získaná data porovnat také v čase. Tento postup umožňuje poukázat na případné příčinné souvislosti mezi úrovní pohybové gramotnosti, rodinným zázemím a školní úspěšností. Sesbíraná data prozradí, jak velký vliv na duševní a fyzickou kondici dětí má v ostravském regionu prostředí, jejich rodinné zázemí a sociální kontext.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.