Dnes, 07:00
Krnovské školy míří do budoucnosti. Všechny čtyři základní školy zřizované městem už mají hotové multifunkční odborné učebny a čeká je poslední krok: naplnit je moderní technikou, která zásadně promění způsob výuky. Projekt nese název Virtuální učebny a do června příštího roku má být kompletně hotový.
Ve třetí etapě projektu město dokončilo výrobu a montáž nábytku ve všech učebnách. Jde nejen o klasické stoly a židle, ale také o specializované vybavení.
V současné době jsme dokončili třetí etapu projektu, která zahrnovala výrobu a montáž nábytku, tedy stolů, židlí, skříní, multifunkčních skříní pro 3D tisk a VR brýle, robotických stolů, ale také mycích center, textilních nástěnek nebo elektrických rolet pro zastínění. Nyní nám zbývá do učeben zakoupit vybavení pro podporu moderní výuky, jako 3D tiskárny, brýle pro virtuální realitu, tablety, počítače nebo robotické ruky. Zadávací řízení na dodavatele budeme vyhlašovat v příštích týdnech a tato čtvrtá a poslední etapa by měla být dokončena do června příštího roku.
Než se mohly školy dostat do současné fáze, předcházela tomu rozsáhlá „neviditelná“ práce – vybudování konektivity a stavební úpravy. Do budov se natáhly desítky kilometrů kabelů, instalovaly se datové zásuvky a rozvaděče, záložní zdroje, WiFi přístupové body, servery i software pro monitorování a zabezpečení sítí. Součástí bylo také doplnění klimatizačních jednotek pro stabilní provoz techniky.
Po technologické části následovaly stavební práce – vybourání a položení nových podlah, výměna elektroinstalace, vznik malých kuchyněk a výměna svítidel, aby byl prostor komfortní a funkční pro učitele i žáky.
Město do projektu zatím bez DPH investovalo 16,1 milionu korun. Z toho konektivita si vyžádala 10,8 milionu, stavební úpravy 1,5 milionu a nábytek 3,8 milionu korun.
Projekt Virtuální učebny ZŠ v Krnově je spolufinancován Evropskou unií. „Dotace, jejímž poskytovatelem je ministerstvo pro místní rozvoj, by měla pokrýt až 90 procent celkových skutečně vynaložených uznatelných nákladů na realizaci projektu. Její maximální výše je však zastropována na částce 23,8 milionu korun,“ říká Michal Skalka z odboru rozvoje města.
Cílem je, aby krnovské školy splňovaly moderní standard konektivity a měly špičkové odborné učebny, které umožní výuku odpovídající 21. století. Důraz je kladen především na robotiku, datování, algoritmizaci, polytechniku, přírodní vědy a využití virtuální reality napříč předměty. Digitální technologie tak najdou uplatnění nejen v informatice, ale i v přírodovědných a technických předmětech a v průřezových aktivitách.
Nové učebny nemají sloužit jen dopoledne. Město počítá s tím, že budou plně využity i po vyučování, například pro kroužky a odpolední projekty žáků. Krnov tak systematicky buduje prostředí, ve kterém se děti učí pracovat s technologiemi, které budou jednou samozřejmou součástí jejich profesního života.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám