Oprava druhé motorové lokomotivy pro úzkorozchodnou dráhu, která vede na Bruntálsku z Třemešné do Osoblahy, bude hotova na jaře. Pokud vše půjde bez dalších komplikací, mohla být lokomotiva na trati už před zahájením letošní turistické sezony. Do obnovy lokomotivy investovaly České dráhy (ČD) několik milionů korun. Novinářům to sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
"Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách firmy PARI CZ v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru," uvedl mluvčí. Opravu a modernizaci lokomotivy zajišťuje společnost CZ LOKO.
"V dalších dnech pak probíhaly další práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku," uvedl Šťáhlavský. Na jaře se očekává dokončení všech prací na opravě a modernizaci lokomotivy, její přeprava na úzkorozchodnou dráhu a následně zahájení zkoušek a zkušebního provozu.
"Při hlavní opravě došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens," popsal mluvčí.
Obměnu má za sebou elektrická výzbroj lokomotivy. "Zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prodělaly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce. Bohužel obnova lokomotivy nabrala velké zpoždění," uvedl Šťáhlavský.
Úzkokolejná dráha v Osoblažském výběžku zvaná Osoblažka je technickou památkou i turistickým lákadlem. Má atypický rozchod 760 milimetrů a pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898. Je zajímavá i svou klikatostí - na 20 kilometrech je 102 oblouků a je na ní i nejmenší oblouk v síti Správy železnic, který má poloměr pouhých 75 metrů. První lokomotiva na trati prošla loni revizí, druhá lokomotiva tam má zajistit stabilitu provozu a vytvořit potřebnou zálohu pro pravidelný provoz.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.