Počasí dnes3 °C, zítra4 °C
Pondělí 3. března 2025  |  Svátek má Kamil
Bez reklam

Sedačková lanovka vozí turisty z Ráztoky na Pustevny už od roku 1940

Autoři | Foto Podhorská jednota Radhošť

Nejstarší lanovou dráhou svého druhu v České republice a nejspíše i v Evropě je sedačková lanovka, která od 4. března 1940 vozí turisty v Beskydech z Ráztoky na Pustevny. Dnešní dráha vede sice v původní trase, tedy ze severu od Frenštátu pod Radhoštěm, během let se ale dočkala dvojí výrazné modernizace. Nynější lanovka pochází z poloviny 80. let minulého století, kdy se nejen modernizovalo vybavení, ale dráha se také prodlužila na skoro dvojnásobek původní délky.

Návrh vybudovat lanovku na Pustevny se zrodil na konci 30. let, kdy se po Mnichovu staly nejvyšší české hory součástí nacistického Německa, a Beskydy tak byly rázem jediné pohoří dosahující kilometrové nadmořské výšky. Dráhy měly podle původních plánů vést i na Lysou horu a Radhošť, kvůli velkým nákladům ale firma Františka Wiesnera z Chrudimi - z níž se později po znárodnění stal národní podnik Transporta - na zadání pražského Svazu lyžařů postavila lanovku na Pustevny.

Jednolanová dráha dlouhá 887 metrů s převýšením 304 metrů se stavěla jen dva měsíce v zimě 1940, kdy panovaly i třicetistupňové mrazy. Lanovka měla celkem 81 sedaček z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží, a už v prvním měsíci přepravila přes 3000 lidí. Cesta na vrchol trvala 12 minut. Původní dřevěné podpěry vydržely jen pár měsíců, v létě a na podzim 1940 je za plného provozu nahradily podpěrami z ohýbaných kolejnic. V roce 1948 převzala lanovku Československá obec sokolská a v roce 1951 státní dráhy.

První velké rekonstrukce se lanovka dočkala v polovině 50. let, kdy se znovu vyměnily podpěry za nové z příhradové konstrukce a cestující dostali k dispozici nové sedačky. Díky vylepšení ve strojovně se zvýšila rychlost - na vrchol to trvalo už jen osm minut - a s ní i kapacita lanovky. Krátce po obnově dráhy ji v roce 1958 od drah převzal do své správy Československý svaz tělesné výchovy, ustavený v březnu 1957, v jeho režii se v druhé polovině 80. let uskutečnila výrazná přestavba lanovky.

Původní sedačky definitivně dojezdily v roce 1985, kdy už se stavěla zcela nová lanovka s delší a výškově členitější trasou. Dolní stanice se posunula dále do údolí, díky čemuž se lanová dráha prodloužila na více něž 1600 metrů, převýšení dosahuje 400 metrů. Dvousedačková lanovka ze slovenského podniku Tatrapoma Kežmarok začala vozit turisty v lednu 1987, cesta dnes trvá zhruba 11 minut (v létě jezdí lanovka o něco pomaleji). Zatím poslední velkou změnou bylo otevření nové horní stanice v roce 2017.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Moravskoslezský kraj, turistika, doprava, lanovky, Pustevny, historie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Sedačková lanovka vozí turisty z Ráztoky na Pustevny už od roku 1940  |  Společnost  |  Zprávy  |  Ostravská Drbna - zprávy z Ostravy a Moravskoslezského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.